Saint Paul Millenium

Acrylique sur Toile (73x60x2,5 cm)

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« Lorsque j’ai commencé cette peinture, j’y ai vu l’opposition entre le religieux et le profane; entre le monde ancien d’une cathédrale et le monde récent du pont du Millenium; entre la réalité et le décor de cinéma. mais en peignant cette cathédrale et ce pont, j’y ai vu quelque chose de plus fort: ces bras blancs du pont semblent accueillir les passants pour les mener à la cathédrale. Et en ces temps de crise sanitaire, de peur, de mort, j’y ai vu un signe de rapprochement et de protection. Par forcement religieux. Le ciel est d’un bleu éclatant, la peinture est lisse comme une protection; la cathédrale est baignée de lumière comme un signe d’un Dieu protecteur, les immeubles aux pieds sont ancrés dans la réalité avec leurs couleurs vives et leur architecture un peu laide: on est dans la réalité du quotidien. Les humains qui vont en direction de la cathédrale sont baignés d’un voile blanc : ils ne sont pas une entité réelle. Ce tableau est à la fois protecteur (les teintes bleues et blanches), les bras du pont qui s’ouvrent aux passants et nostalgique (les ombres noires des humains). »

Painting: Acrylic on Canvas.

Saint Paul Cathedral in London with the Millenium bridge.
The ancient world and the modern world are gathered together.

I’m not a religious person and at first I saw when I was painting the opposition between old time and recent times. Opposition between the religious and the non-believer.

While I was working on it, I saw something different: Saint Paul cathedral seemed to open its arms to the people and to welcome them to pray. In these times of fear and death, the episode of coronavirus, some people have turned towards religion to pray for themselves and others.

The cathedral is surrounded by a blue sky that protects it. The sky is smooth with no brush touch as usual: it’s a symbol of peace and calm. Something that smoothens the spirit.
The cathedral is obviously bathed in sun, like the circle of light surrounding some religious sculptures and paintings.
The buildings are darker and represent the reality: their base into the earth. And then, the arms of the bridge, light, bright and welcoming.
The people are not clearly defined, they are a bunch of impersonal humans, not the real topic of the painting.

The painting is peaceful and bright: like a protective bubble yet, anchored in reality.

ready to hang on a wall
+protected by bright acrylic varnish
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